vrijdag 23 maart 2012

Ottolenghi's worteltaart met walnoten


Ingrediënten:
- 160 g bloem
- ½ tl bakpoeder
- ½ tl baking soda
- 1 tl kaneel
- ¼ tl kruidnagelpoeder
- 1 groot ei
- 1 eidooier
- 200 g zonnebloemolie (let op: in grammen)
- 270 g fijne kristalsuiker
- 60 g walnoten, grof gehakt
- 60 g gedroogde geraspte kokos
- 135 g wortelen, grof geraspt
- 2 eiwitten
- een snuf zout

Glazuur:
- 175 g roomkaas, op kamertemperatuur
- 70 g boter, op kamertemperatuur
- 35 g poedersuiker
- 25 g honing
- 30 g walnoten, gehakt en licht geroosterd



Bereiden:
1.Verwarm de oven voor op 170' C. Vet een springvorm van 20 cm in en beleg de bodem en de wand met bakpapier.
2. Zeef de bloem met bakpoeder, zuiveringszout en specerijen. Klop het ei en de eidooier door elkaar.
3. Klop de zonnebloemolie met de suiker in een kom met de mixer 1 minuut op de middelste stand.Voeg al kloppend op lage stand het eimengsel toe. Meng er de walnoten, kokos en wortel door, gevolgd door het bloemmengsel. Meng niet te lang.
4. Klop in een schone kom de eiwitten met het zout; klop tot er stevige pieken ontstaan. Spatel het eiwitschuim rustig in drie porties door het wortelbeslag en meng niet te lang. Het is geen probleem als er nog wat schuim zichtbaar is.
5. Giet het beslag in de vorm en strijk de bovenkant glad. Bak de taart ongeveer 1 uur; het kan langer duren voordat de taart gaar is, controleer met een satéprikker( bij mij was hij precies in 60 min. gaar). Dek de taart als hij te donker wordt af met aluminiumfolie. Laat hem in de vorm afkoelen en haal hem pas dan eruit.
6. Klop voor het glazuur de verse roomkaas met een mixer luchtig en glad. Klop in een andere kom de boter met de poedersuiker en honig licht en luchtig. Spatel beide mengsels goed door elkaar. Strijk het glazuur als een gegolfde laag op de taart en bestrooi met de walnoten.

Bron: "Het Kookboek" Yotam Ottolenghi



Worteltaart  is erg populair, het klinkt gezond, terwijl het gezondste aan een worteltaart  de naam is. Er zijn ontzettend veel verschillende recepten in omloop voor worteltaart, zelf heb ik al eens eerder een erg lekker recept voor wortelcake geplaatst. Aangezien wij gek zijn op worteltaart, moest deze van Ottolenghi ook geprobeerd worden. De taart is smeuïg, luchtig en erg lekker van smaak. Absoluut een aanrader!

68 opmerkingen:

Anoniem zei

Goedemorgen Caroline, het telkens weer een verrassing wat voor lekkers er weer tevoorschijn floept! Ik ga deze worteltaart zeker proberen ik heb al verschillende recepten,maar misschien is deze nog lekkerder.Volgende week open ik m'n theetuin wie weet staat hij wel op de kaart.
Groetjes Esther.

Unknown zei

Alleen het gedacht al dat het "gezond" is, laat het eens zo goed smaken.

Caroline Brouwer zei

Hallo Esther,
Wat leuk dat je een theetuin hebt. Als wij een fietstocht maken, komen wij ook wel eens bij een theetuin terecht om uit te rusten en wat lekkers te gebruiken. Inderdaad hebben ze daar vaak homemade taarten.Deze worteltaart is daar perfect voor en bovendien is hij erg lekker, bij mij zeker een recept dat ik vaker ga maken! Zou wat voor mij zijn zo'n theetuin, kom ik helemaal los gaan met bakken;-)
Veel succes volgende week!
groeten, Caroline

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Ben net als jullie gek op worteltaart! Deze van Ottolenghi ziet er echt lekker uit; perfecte structuur en kokos geeft 'n worteltaart altijd net even dat beetje extra vind ik: YUM! Ennuh, laat ik nou net dit kookboek van Ottolenghi hebben gekocht!! Fijn weekend!

Groetjes, Kelly

Caroline Brouwer zei

Goede aanschaf Kelly!
Jij ook een fijn weekend, Caroline

Anoniem zei

Hallo Caroline, Esther nog een keer, het lukt me niet om het recept te printen via het print icoontje.Ik heb het bij verschillende andere recepten geprobeerd en bij de ene gaat het wel en de andere niet.Ik heb het recept nu overgeschreven maar het printen was zo handig.Is het bij jou deze week wel gelukt?Ik ben net zo'n bakfanaat als jij vandaar de Theetuin" Gebakken Liefde".

Groetjes Esther.

Caroline Brouwer zei

Hallo Esther,
Ik heb gemerkt dat het bij mij ook niet lukt, wij hebben als browser Google chrome op mijn werk Internet Explorer en daar lukt het wel, misschien dat het daar mee te maken heeft. Mijn man gaat er in het weekend naar kijken, hopelijk lukt het dan wel. Misschien kun je het nu met copie/paste in Word zetten en dan printen.
Veel succes, groeten, Caroline

Nell zei

Worteltaart heeft net als citroencake of appeltaart, niks met vitamientjes of zo te maken. Maar lékker dat het is ....... Oeeee, deze ziet er ook heel verleidelijk uit, Caroline.

Marian zei

Hee, wat toevallig, ik postte ook net een wortelcake en ging even een rondje langs mijn favoriete blogs maken en nu kom ik jouw worteltaart tegen :-). Hij ziet er erg lekker uit, Caroline!
Ik troost me altijd met de gedachte dat er met al die wortels toch iets van vitamines moeten inzitten :-).
Fijn weekend nog!
Groetjes
Marian

Anoniem zei

Hallo Caroline, hier een anonieme kokkin; ik heb deze taart gemaakt en hij was superlekker! Heel erg bedankt voor je prachtige blog! Groetjes Bianca

Caroline Brouwer zei

Hallo Bianca,
Leuk om te horen dat je de taart gemaakt hebt en dat je hem lekker vond. Als ik de foto zo zie,zou ik hem morgen ook zo weer willen maken!
groeten, Caroline

Ellen zei

Hallo Caroline,

Heerlijke taart! Vandaag gemaakt...dank voor je mooie blog!

Caroline Brouwer zei

Hallo Ellen,
Jij hebt deze worteltaart en de wortelcake erg kort na elkaar gemaakt. Ik ben heel benieuwd welke je nou het lekkerst vond.
Bij mij zat er langere tijd tussen, dus vond ik het erg moeilijk te zeggen, ik vond ze beiden erg lekker.
groetjes, Caroline

Ellen zei

Hallo Caroline, wij vonden deze van Ottolenghi allemaal lekkerder, ook zonder de topping. Door de kruidnagel heeft het iets van speculaas of Indische spekkoek. De andere is ook erg lekker en door de sinaasappel wat frisser.Maar nu voor het najaar zal ik Ottolenghi vaker maken,welke topping zou ik er nog meer op kunnen doen? Ik hou niet zo van honing.. groetjes Ellen

Caroline Brouwer zei

Hallo Ellen, je kunt natuurlijk ipv honing ook poedersuiker erdoor doen of de topping van de wortelcake gebruiken. Bedankt dat je mij hebt laten weten dat jullie deze lekkerder vonden. Voor mij was het allemaal te lang geleden om het nog exact te weten.
groetjes, Caroline

Judith zei

Ha Caroline,
Deze taart vandaag eggeten, hij was echt heerlijk! M'n eerste ottolenghi recept:) Vooral de honing in het glazuur maakt het zacht van smaak!
Groetjes, Judith

Caroline Brouwer zei

Hoi Judith,
Blij dat ie goed bevallen is, maar dat kon natuurlijk ook niet anders!
Alles van Ottolenghi is heerlijk!
groeten, Caroline

Anoniem zei

Dag Caroline,
Hij is heerlijk. Vorige week ook de kokos- wortelcake gemaakt, ook erg lekker alleen de topping vond ik zelf een beetje zoet. Mijn huisgenoten overigens niet hoor.
Ben ook fan van Ottolenghi. De knoflooktaart van hem is ook zo lekker.
Groetjes,
Anna

Caroline Brouwer zei

@Anna,
Dank voor je reactie. Leuk dat je ook fan bent, er komen er steeds meer. Als je eenmaal zijn recepten gemaakt hebt, begrijp je wel waarom.
groeten, Caroline

Unknown zei

Ik ben een echte kluns in bakken en dit is de eerste taart waar ik me in lang aan waag. OVERHEERLIJK!

Caroline Brouwer zei

@Wendy, ik krijg er meteen ook weer zin in om hem te maken. Lekker!
Maar als jij deze kunt maken, kun je alle taarten op mijn blog maken hoor. Zijn allemaal simpele recepten!
groeten, Caroline

Anoniem zei

Hoi Caroline,

Deze taart inderdaad ook gebakken,na het succes van de wortelcake. Deze taart vond ik nog lekkerder van smaak.Ik had nog wat gewelde stukjes abrikoos en wat rozijnen erin gedaan. Hij zag er prachtig uit, lekker rustiek. Tja het oog wil ook wat he!. De kaneeltopping is mijn persoonlijke favoriet.
Bedankt weer voor je recept.

groetjes Sylvia

Anoniem zei

Wat een leuk blog, gelijk bij mijn favo's gezet. Ik heb gisteravond je wortel-kokos cake gemaakt en geniet er nu lekker van samen met een cappo. Deze worteltaart ziet er ook goddelijk lekker uit, ga ik zeker ook proberen te maken.

Anoniem zei

Dit is een overheerlijke taart; die me doet denken aan hoe carrot cake smaakt in Amerika. De glazuurlaag maak ik overigens een tweede keer met kaneel in plaats van honing, om een tussenlaag aan te kunnen brengen. Dan is-ie nog lekkerder.

Groetjes,
Esther

Anoniem zei

Deze worteltaart ziet er heerlijk uit. Ik maak hem voor morgenavond voor onze meiden-film avondje. Hij zit nu in de oven. Ben zo benieuwd naar de racties morrgenavond

Anoniem zei

Ik heb al jaren een recept van een Engelse worteltaart, die overheerlijk is. Daar gebruik ik pindaolie voor (arachide olie, verkrjgbaar o.a. in natuurwinkels) i.p.v. zonnenbloem olie. Een aanrader voor iedereen om dat ook voor deze taart te proberen!

Anoniem zei

Net uit de oven gehaald. Heb er wat rozijnen en verse gember door gedaan, en iets minder suiker. Ben benieuwd. Aan de foto's te zien zitten er in jouw taart ook rozijnen, of lijkt dat maar zo?

Caroline Brouwer zei

Geen rozijnen,dat zijn stukjes walnoot. Geniet ervan, hij is goddelijk!

Saskia zei

Hoi Caroline

Bij onze reformzaak hebben ze erg lekkere wortel
Cake zonder suiker.
Ik zoek am een tijdje naar een recept zonder suiker die
Mij aanspreekt.
Zou ik bij dit recept de suiker kunnen weglaten en wat
Rozijnen toevoegen?
Zo ja, zou ik dan wat meer bloem moeten toevoegen?
Groetjes v Saskia

Caroline Brouwer zei

Hallo Saskia,
Daar heb ik geen ervaring mee. Ik denk dat als je uit deze taart de suiker helemaal weglaat dat ie niet te eten is. Meestal doen ze er dan iets anders in. Banaan bv. Ik denk als je iets zonder suiker wilt dat je dan echt moet gaan experimenteren. Heb je al eens gegoogled voor een worteltaart zonder suiker?
Veel succes, groeten, Caroline

Saskia zei

Hoi Caroline
Bedankt voor je reactie.
Ik ben allergisch voor banaan dus dat is geen optie voor mij. Die van de reformzaak bevat rozijnen en walnoten zonnebloemolie tarwemeel en wortel. Ik heb ook dadelstroop in huis. Ik ga dit weekend experimenteren met het recept en laat het resultaat

Saskia zei

Hoi Caroline

Het is gelukt!
Het resultaat is heerlijk. 100 gram dadelstroop ipv de suiker 50 gram rozijnen en speltbloem. 200 gram geraspte wortel.
Vorm van 22 gebruikt omdat ik geen zin had mijn kleinere vorm uit de kelder kast te pakken dus hij is niet heel hoog. De volgende x dus kleinere vorm.
Niet al te zoet maar erg lekker!

Caroline Brouwer zei

Hallo Saskia,
Leuk om te horen en ook handig voor anderen. Dank je wel.
Geniet van je taart!
groeten, Caroline

sonja zei

Ik had hem gemaakt voor een feestje en het was een groot succes!
Nu nog een mooi mes kopen om de glazuur gladder te krijgen, maar verder was hij heerlijk!
Bedankt, Caroline en mr. ottolenghi!

Caroline Brouwer zei

@Sonja, je hebt van die speciale spatelmessen. Te koop bij kookwinkels. Leuk om te horen dat de taart zo goed in de smaak viel. Het is ook de lekkerste worteltaart die ik gegeten heb.
groeten, Caroline

Unknown zei

De eerste taart die ik gebakken heb (28 okt 2013-zal die datum niet zomaar vergeten) was een worteltaart. Vandaag dacht ik: o, vandaag maar weer eens een worteltaart maken en dan van jouw blog. Caroline, hij is heerlijk!! Dank weer voor je recept!

Judith zei

Worteltjestaart heb ik altijd aan me voor laten gaan, want de combi van taart en wortel kon niet lekker zijn. Maar afgelopen zaterdag dan toch maar eens gemaakt en wat een spijt dat ik er nooit eerder een aan begonnen ben. Wat een zalige taart! Ik heb wel de kaneeltopping van de wortelcake genomen. Alleen al van de kaneeltopping zou ik al een hele bak lusten, daar mag je me 's nachts echt voor wakker maken.
Bedankt voor dit overheerlijke recept!
Ik ga de wortelcake ook binnenkort maken, ben daar ook erg benieuwd naar.

Caroline Brouwer zei

Hallo Judith, gelukkig dat je je vooroordelen overboord hebt gezet! Want worteltaart is zo vreselijk lekker! De cake is ook erg goed. Ben benieuwd.
groeten, Caroline

Andrey zei

Hallo allemaal!

Sorry, I don't speak Dutch, my Dutch colleague cooked this cake and I also want to try this recipe.
I don't understand one thing: baking soda (zuiveringszout). Why would you add it? It has nasty taste and useless without some acidic stuff. Recipe already includes bakpoeder, why would you need soda for?

Caroline Brouwer zei

Hello Andrey,
Thanks for your comment. I agree with what you wrote. I followed Ottolenghi's recipe exactly. Perhaps you can omit the baking soda, but than again I would not know what they end result will be. But in this cake it doesn't give any bad taste.
Greetings, Caroline

Judith zei

Hallo Carolien, Ik heb inmiddels ook de wortelcake gemaakt. Ik kan niet kiezen welke nu het lekkerste is hoor. Ze smaken allebei anders, maar beiden zo ontzettend lekker. Echt 2 toprecepten! Ik ga zo voortaan om en om maken, de ene keer de wortelcake en de andere keer de worteltaart van Ottolenghi. Wel vind ik de topping met kaneel persoonlijk lekkerder dan met honing.
Groetjes van Judith

Caroline Brouwer zei

Hallo Judith,
Ik zelf vind ze ook allebei ontzettend lekker. Ik kan me voorstellen dat je het kaneelglazuur het lekkerste vind.
groetjes, Caroline

Rose zei

Beste Judith,

Wat een heerlijk recept, maak hem nu inmiddels al bijna twee jaar met jouw recept en hij wordt er alleen maar lekkerder op! Bedankt!

Ps. @Andrew: i never add the baking soda, it does not make a difference in taste!

Rose zei

Sorry, bedoelde natuurlijk 'Beste Caroline'!!

Caroline Brouwer zei

Hallo Rose,
Ik vind dit ook een heel lekker recept. En ach geeft niet hoor dat je Judith schreef! ;-)
groetjes, Caroline

Anoniem zei

Hallo Caroline hmmm deze taart ziet er heerlijk uit.

Is de taart nog lekker als ik m op vrijdag maak en zaterdag avond serveer aan mijn bezoek. Sommige taarten zijn de volgende dag lekkerder nu hoop ik dat deze taart daar ook onder valt haha..

Liefs

Karin

Anoniem zei

Heerlijke taart...ik heb reddy zonnebloem olie gebruikt voor de zoete keuken. Zit een wat zoetige vanilleachtige smaak aan.
Geweldige taart ...heb meerdere wortelcakes gebakken.. Maar deze is het lekkerst.
Bedankt voor de heerlijke recepten!!
Met vriendelijke groet,
Amalia

Caroline Brouwer zei

Leuk om te horen Amalia. Ik ben ook gek op worteltaart en deze is ook mijn favoriet!
groetjes, Caroline

Caroline Brouwer zei

Hallo Karin,
Sorry dat ik nu pas reageer, maar ik was drie weken op vakantie naar Zuid Afrika. De taart wordt alleen maar lekkerder dus een goed idee om de taart van tevoren te maken.
groetjes, Caroline

Anoniem zei

Heerlijke worteltaart, 30 Gr walnoten , op de foto lijkt het veel meer .....

Caroline Brouwer zei

Waarschijnlijk lijkt het meer doordat ze gehakt zijn. En het zou zomaar kunnen dat ik iets meer gebruikt heb.

Anoniem zei

Hallo Caroline,

Ook ik wil mijn wagen aan deze worteltaart, alleen ik heb geen bakvorm van 20cm. Wel eentje van 24. Moet ik nu de ingrediënten verdubbelen? Of is dat niet nodig?

Gr. Char

Caroline Brouwer zei

Hallo Char,
Je zou het factor 1,44 x moeten doen. Ik zou dan ongeveer 1,5 keer de hoeveelheid nemen. Je kunt ook bij de Blokker een vorm van 20 cm doorsnede kopen, die zijn niet zo duur en die komt vast nog wel eens te pas. Alleen deze taart ga je al zo lekker vinden, dat je hem vaker wilt maken!
Succes met bakken!
groeten, Caroline

Anoniem zei

Super! Dank je wel. Ik ga eens bij de Blokker kijken of ik verdubbel het recept en gebruikt een vorm van 26cm.


Char

Ingrid Danvers zei

Tot twee weken geleden had ik nog nooit worteltaart gemaakt en zelfs niet gegeten. Ook het boek van Ottolenghi heb ik in de kast staat - nog niet zo lang als dat van Jamie ;-) - maar deze worteltaart had ik dus nog niet eerder gemaakt. Wel andere gerechten. ;-) In de afgelopen twee weken heb ik de taart al 3 (!) keer gemaakt. Iedereen in de familie vindt 'm heerlijk, dus de taart zal nog veel vaker gemaakt worden. Er zit een heerlijke smaak aan.

PS: ik volg je blog al een tijd, maar heb je nog niet eerder laten weten dat ik het een geweldig blog vind. Je inspireert me om vaker in mijn eigen kook- en bakboeken te kijken en dankzij jou vallen ineens gerechten op in boeken die al een tijd in de kast staan. Ik vind het ook leuk om jouw bevindingen over een recept te lezen. Bedankt voor de inspiratie.

Caroline Brouwer zei

Dank voor je reactie Ingrid. Deze worteltaart is ook wel de lekkerste die ik ken, dus ik kan me voorstellen dat je deze taart al drie keer gemaakt hebt! Leuk dat je zoveel inspiratie uit mijn blog haalt!
groetjes, Caroline

Anoniem zei

Heerlijk recept! k Heb em alleen ietsje aangepast: ik heb er 30 gram minder suiker door gedaan, en nog vond ik de taart heerlijk en zoet genoeg. Ook heb ik een handvol rozijnen geweld in het sap van 1 sinaasappel en die er bij door geroerd...lekker. Volgende keer (.. Want die komt er) ga ik er ook wat sinaasappelrasp bij doorroeren. Ik vind de taart ook zonder toppunt erg lekker, hartelijk bedankt voor 't delen!

Anoniem zei

Toppunt moet natuurlijk topping zijn!!!

Anoniem zei

Kun je de zonnebloem olie ook vervangen door kokosolie?

Hollanda zei

Goed in de smaak gevallen!

Anoniem zei

Hallo Carolien,

Kan ik de taart invriezen?

Caroline Brouwer zei

Dat kan alleen zonder het glazuur.

Unknown zei

Vandaag gemaakt...zeer goed in de smaak gevallen. Errug lekker 😋😋

Unknown zei

Hoi hoi!

Had even een vraag,hoe groot moet mijn bakvorm zijn? Ik lees hier ook niet voor hoeveel personen.

Hoor het graag van je..🤗

Unknown zei

Welke roomkaas kan ik het beste gebruiken

Anoniem zei

Hallo, Deze worteltaart is zo ontzettend lekker. Moest hem wel veel langer bakken, zeker 30 min langer desondanks de 20cm bakvorm. Ik heb de topping met Monchou gemaakt maar ondertussen ook al met Mascarpone. Allebei super lekker!

Anoniem zei

Het recept is voor een 20cm vorm en dan wordt de taart superhoog.

Anoniem zei

6-8 personen max.