donderdag 5 januari 2012

Amandel - kokoscake (glutenvrij)


Ingrediënten:
- 180 g amandelmeel
- 60 g geraspte kokos
- ¼ tl zout
- 250 g basterdsuiker
- 4 eieren
- 1 ½ tl vanille extract
- ¼ tl amandel extract
- 200 g roomboter, gesmolten en afgekoeld
- 2 el amandelschaafsel
- poedersuiker (optioneel)

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180'C.  Vet een vorm met losse bodem van 23/24 cm in met boter.
2. Doe het amandelmeel (ik maal altijd zelf de amandelen in mijn kaasmolentje, dat is lekkerder dan kant-en-klaar gekocht amandelmeel), de kokos, zout en suiker in een schaal en meng alles met een garde.
3. Doe in een andere kom de eieren, het vanille-extract en het amandel-extract en meng alles goed. Meng dan de afgekoelde boter erdoor, tot het goed is opgenomen. Doe het boter-eimengsel en het amandel-kokosmengsel bij elkaar en meng, het is nogal een vochtig beslag. Doe het beslag in de vorm en strooi het amandelschaafsel erover.
4. Bak de cake 40 minuten, of totdat de cake terugspringt als je er voorzichtig op drukt. Haal de cake uit de oven en laat afkoelen in de vorm. Als de cake is afgekoeld, verwijder dan de vorm. Bestrooi eventueel met een beetje poedersuiker.


De cake is lekker krokant van buiten en nog een beetje vochtig van binnen. Een heerlijk combinatie van smaken. De cake is zeer makkelijk en snel te maken en ook goed in te vriezen. De volgende keer doe ik het beslag in een iets grotere vorm (of springvorm kan ook), want het beslag liep er een beetje overheen in de oven. De cake is glutenvrij.

44 opmerkingen:

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Krokant van buiten en nog 'n beetje moist van binnen: klinkt goed! Lijkt me 'n lekkere cake en nog glutenvrij ook.

Marian zei

Mmm, wat ziet hij er lekker uit, die wil ik ook wel eens proberen. Hij lijkt qua uitzicht op de Swedish visiting cake die je eens maakte, denk ik,maar de smaak zal wel helemaal anders zijn.
Lekker met die amandelen en kokos!
Fijn weekend gewenst,
Groetjes,
Marian

Caroline Brouwer zei

Ze lijken qua uiterlijke wel op elkaar, maar in dit recept zit ook nog kokos. Ze zijn beiden heel erg lekker en makkelijk te maken!

Denise zei

De recepten van Belinda zijn altijd erg fijn en na deze post ben ik erg nieuwsgierig naar de kokoscake. Staat op de planning!

sylvia zei

Hoe maak je precies de amandel meel? hoeveelheden bv....het ziet er heerlijk uit dus wil het zeker keer maken en dan ook zelf de amandel meel :-)

Caroline Brouwer zei

Hallo Sylvia,
Ik koop 180 g blanke amandelen en ik maal ze dan in mijn kaasmolentje fijn tot meel. Dat is alles.
succes, de taart is erg lekker!
groeten, Caroline

Sylvia zei

dank je Caroline voor je snelle antwoord, ik ga het snel een keer maken..

Margriet zei

Ziet er zo heerlijk uit! En ideaal voor mensen met een glutenallergie.

Anoniem zei

Ik heb deze cake gebakken, maar ik ben niet zo'n kokosfan. Ik heb er een klein stukje van gegeten en vond het nogal zoet. Kwam misschien ook omdat de cake op dat moment nog een beetje lauw was. Manlief vond de cake echt heel erg lekker. De cake is vervolgens in stukken gesneden meegegaan naar het werk en die mannen waren ook zeer tevreden.

Natascha zei

Deze wil ik binnenkort ook eens maken! Ziet er lekker uit EN glutenvrij! Super!

Anoniem zei

Zeker een heerlijke cake.
Heb wel 10 % minder suiker gebruikt.
Een aanrader.

Anoniem zei

Zou je ipv amandelmeel ook zelfrijzend bakmeel of bloem kunnen nemen? Hij lijkt me echt heerlijk!

Caroline Brouwer zei

Je zou misschien wel bloem (geen zelfrijzend) kunnen nemen, maar juist dat amandelmeel maakt dit recept zo lekker!

Anoniem zei

Hoi Caroline, Dit is voor het eerst dat ik een blog volg! Het ziet er allemaal zo smakelijk uit en duidelijk omschreven. Ik had eind februari een lekker en snel recept nodig voor iemand die glutenvrij eet, en kwam toen jouw blog tegen met dit recept. Geweldig!! Alle leden van de groep hebben ervan gesmuld en toen we later een reünie hadden waarbij die persoon weer aanwezig was heb ik het recept weer gebruikt. Mijn man was helemaal jaloers dat hij er niks van kreeg. Daarom heb ik een week later deze cake/koek weer gemaakt en nu gewoon voor ons gezin. Het liefst eten we deze lekkernij elk weekend!

Caroline Brouwer zei

@Anoniem,dank voor je leuke reactie en fijn om te horen dat dit recept zo goed in de smaak valt. Het is inderdaad ook erg lekker!
groeten,Caroline

Lekkerbakken zei

Dit recept gemaakt en het is erg lekker. Ik had een vorm met een losse bodem. Je moet er dan wel rekening mee houden dat er dan boter uitlekt, dus iets eronder leggen. Ik kan helaas hier geen foto uploaden.

Anoniem zei

Hoi, kan het recept ook bereid worden met een suiker vervanger, zoals ahornsiroop of honing en wat is dan de verhouding?

Anoniem zei

Zojuist gebakken en ietsje aangepast: 175 gram kokosolie ipv roomboter, 200 gram honing ipv de suiker en twee theelepels backing soda toegevoegd, waardoor hij lekker luchtig werd. En echte vanille. Heerlijk!! Ohja, ook nog gesmolten chocolade er overheen geeft het een lekker extraatje 😊

Paula zei

Kan het zijn dat dit recept ook bestaat met een laagje jam op de bodem?
Of is het dan een andere taart?

Caroline Brouwer zei

Hallo Paula,
Jij bedoelt een Bakewell cake. Lijkt er inderdaad op, maar daar zit geen kokos in.
groeten, Caroline

Anoniem zei

Kan ik de suiker ook vervangen door vloeibare suikervervangers zoals sucretine of stevia

Tineke zei

Ik heb hem al een paar keer gemaakt en hij is elke keer heerlijk. Vandaag had ik geen boter in huis maar wel een bakje ricotta van 250 gram, dat heb ik gebruikt om de boter te vervangen. Ik doe er altijd wat citroenrasp door en ik gebruik 150 gram suiker in plaats van 250. De ricotta was een succes, echt lekker en minder vet. Dank voor het recept!

Caroline Brouwer zei

Dank voor je reactie Tineke en handig de tip met ricotta!
Groetjes, Caroline

Anoniem zei

Hallo,

Wat voor kaasmolentje heb je?

Anoniem zei

Hoi, deze taart gemaakt. We vonden de smaak lekker, maar verder wel heel erg vet en zoet.

Unknown zei

Super lekkere taart. Ik heb hem meerdere keren gemaakt maar de laatste keer heb ik het eiwit geklopt tot bijna meringue en dat op het laatst erdoorheen geschept. Dit maakte de taart een stuk luchtiger.
Verder doe ik nooit extracten in het ei omdat het ei meteen begint te garen maar meng ik het door de suiker zodat het beter verdeelt.

Anoniem zei

Hoi Caroline,
Gebruikt je voor dit recept witte of lichtbruine basterdsuiker?

Caroline Brouwer zei

Ik heb witte basterdsuiker grbruikt.

Farah zei

Hi, i did your cake ,it's simply Top,i've juste use 200g of sugar,and next time i'll make it with coco oil instead of butter.
Tha,k you so much i'm already fan of your recipies.
http://tetouania.over-blog.com/2018/02/gateau-aux-amandes-et-noix-de-coco-sans-farine-flourless-almond-coconut-and-vanilla-cake-amandel-kokoscake-glutenvrij.html

Anoniem zei

Lijkt mee lekker alleen een vraag kan ik de witte basterdsuiker ook vervangen door stevia

Ria zei

Onlangs gemaakt voor bezoek die geen gluten mag. Geheel volgens recept gemaakt en was lekker! Ook als je wel gluten mag, is het heerlijk.

Jacqueline zei

Deze taart had exact de juiste labels: cake, kokos, amandel, glutenvrij. Ik heb 'm gisteren gebakken en hij viel enorm in de smaak. Echt verrukkelijk.
Wel heb ik 200 gr suiker gebruikt i.p.v. 250 gr, en ik heb de vanille-essence en amandel essence vervangen door biologische vanillesuiker en amaretto. Bovendien heb ik bakpoeder toegevoegd en de eieren gesplitst en de eiwitten eerst stijfgeslagen.

Hanneke zei

Dit recept blijft favoriet in de familie. Ik gebruik ook veel minder suiker zo,n 180 gram. Het recept is voldoende voor 2 bakvormen. Eentje voor later en de grootste voor nu. :_)

Unknown zei

Heel lekkere taart. Zeker een aanrader om nog eens klaar te maken.

scrapfertier zei

Wat voor basterd suiker gebruikt u wit L bruin of donkerbruin. Ik wil hem morgen maken.
Ik ben u gaan volgen.
Leafs Tietje

Caroline Brouwer zei

Ik gebruik in dit recept witte basterdsuiker.
Succes met bakken.
Groetjes, Caroline

črni_tulipan zei

what is the difference between caster sugar (white) and normal granulated sugar (not powder sugar)? here, we don't have caster sugar...

carolus zei

kan ik ook stevia gebruiken of andere vervang suiker gebruiken?groetjes

Caroline Brouwer zei

Geen idee hoe vervangende suikers werken. Ik werk daar nooit mee.

Unknown zei

Ik gebruik ook 150 gram suiker, zeker zoet genoeg! Ga ook een keer de ricotta proberen.

freddy RUTTEN zei

ik vond een heerlijk dessert voor bij de koffie of groot bezoek

Sandra zei

Hij is superlekker, wel een beetje te zoet naar mijn smaak. Door minder suiker te gebruiken, 200gram ipv 250gram, vind ik deze cake nog lekkerder.

Raina zei

Ik vond deze cake superlekker. Ik heb het zonder de kokos gebakken met verse frambozen. Heb ook iets minder suiker gebruikt. De frambozen maken de taart fris. Volgende keer maak ik het met de kokos erbij. Dank voor het posten van dit lekker recept.

Anoniem zei

150 gram suiker is zoet genoeg. Kokos met limoen erbij is in de zomer een heerlijke combinatie.